Balogh Zsolt Interjú

A sikeres vállalati kultúra nagyon fontos szempont lehet a munkahelyválasztásban. Szervezetünk tagjai erről és a fiatalok munkerőpiaci lehetőségeiről/helyzetéről kérdezték Balogh Zsoltot, a Liferay Hungary ügyvezetőjét.

Jól ismert, a Liferay támogató és fejlett vállalati kultúrája. Hogyan tudtátok ezt elérni és miből áll ez pontosan?

A globális Liferay kultúra szerethető és könnyen adaptálható, így a magyar irodában már nem volt nehéz dolgunk – ezt vettük át kisebb kiigazításokkal.

Az első és a legfontosabb dolog véleményem szerint az, hogy kikkel dolgozunk együtt. A felvételi beszélgetések fele nálunk annak eldöntéséről szól, hogy szeretnénk-e együtt dolgozni a jelölttel és ő velünk. Őszintén elmondunk minden tudnivalót a cégről. Ez meglepetés sok embernek, sokan kiemelik az első néhány napjuk után, hogy itt tényleg azt adjuk, amit ígérünk.

A kultúránknak kritikus pontja, hogy odafigyelünk munkatársaink fejlődésére. A cégben a “60-20-20” módszerrel osztjuk be az időnket. Mindenki az ideje 60%-át a munkájával tölti, 20%-ban másokat mentorál, 20%-ban pedig tanul. Így senki sem reked meg egy szinten és mindig van, akivel tud együtt dolgozni érdekes, tanuló projekteken.

Az anyacégünket 2004-ben azért alapították, hogy a profit felhasználásával rászorulókat tudjanak segíteni. Így a cég minden irodájában az alkalmazottak kapnak 5 fizetett szabadnapot jótékony munkára és egy 500 eurós keretet, amivel általuk kiválasztott szervezetet támogathatják. Az elmúlt két évben jelentősebb összeggel támogattuk a magyar rákkutatást és a Kézenfogva Alapítványt. A karácsonyi vacsoránk költségvetését is rászorulóknak ajánlottuk fel.

A következő nagy projektünk a virtuális Föld körüli séta. Több munkatárssal együtt közösen szeretnénk annyit lépni egy év alatt, hogy elérjük a 40075km-t. Ezalatt szeretnénk meghívni olyan érdekes előadókat az irodánkba, akik ténylegesen jártak a meglátogatott helyeken. Az előadásokat kis összegű adományokért cserébe lehet majd látogatni, a felajánlások direktben a Kézenfogva Alapítványnak fognak menni.

Hogy látod, manapság mennyire nyitottak a magyarországi vállalatok a vállalati kultúra fejlesztésére/employer brandingre?

Én főleg IT-körökben mozgok ezért ezekről a cégekről tudok többet. Minden versenytársunk láthatóan sok energiát fordít a munkaadói brand kialakítására, hiszen máshogyan nehéz a jelölteket elcsábítani. Sok izgalmas projekt van ma a piacon, ezekből mindenki profitálhat. Többen szerveznek izgalmas meetupokat, konferenciákat, sörözéseket, ezekre mindenképpen érdemes eljárni tanulni, ismerkedni másokkal.

Milyen előnyei lehetnek annak, ha az ember egy startupnál/kkv-nál kezdi el a karrierjét egy multi helyett?

Ez munkakörönként változó. Számomra nagyon sok tanulsággal szolgált, hogy kisebb cégeknél voltam rendszergazda a karrierem elején. Például megtanultam, hogyan lehet kiszolgálni megfelelő teljesítménnyel 4500 domaint 3 sima asztali számítógépről, ezt felhasználtam később nagy céges projektek skálázásánál is.

A nagyvállalatok alapvetően kockázatkerülőek és így kisebb mozgásterületet kap mindenki, így kicsit nehezebb direkt tapasztalatot szerezni. Viszont ezzel szemben sokkal több munkatárstól lehet tanulni, emiatt a fejlődés is gyorsabb lehet. A multiknak általában bejáratott tréningjeik vannak, míg egy kkv-nál lehet, hogy megmarad a kísérletezgetős út.

Milyen tanáccsal látnád el a mai fiatalokat, akik startupot szeretnének indítani?

A Liferay Hungary-t a StartupRanking a 4. magyar startupnak listázta elég hosszú ideig, habár a cég nem magyar származású és nem is hagyományos értelemben vett startup. Ezért nekem nincs startup indítói tapasztalatom.

Ha valakinek van valamilyen jó ötlete, mindenképpen azt javaslom, hogy csinálja meg a “házi feladatát” és nézzen utána, hogy tényleg versenyképes-e, valójában is meg fogja-e tudni valósítani. Fontos, hogy kiderüljön, hogy kikkel tudunk majd együtt dolgozni. Ha olyan alapítótársakat találunk, akik a saját gyengeségeinket ellensúlyozzák, sokkal nagyobb esélyünk van befutni. Ezen felül érdemes lehet bevonni ismerősöket, akik a tervet szétszedik és jelzik a problémákat. Ha mindez megvolt és jónak tűnik az ötlet, át kell kapcsolni egy másik módba: a végrehajtásra kell figyelni és kreatív megoldásokkal átlépni minden akadályt.

Mostanában nagyon sokan szeretnének gyorsan meggazdagodni. Ezt nem feltétlenül tartom jó ötletnek, hiszen kell hozzá egy jelentős szerencse is. Érdemes olyan ötletekbe is energiát és időt fektetni, amit csak hosszabb távon térülnek meg – így sikerült nekünk is Budapestre hozni a Liferay-t.

Tapasztalataid alapján, jelenlegi munkaerőpiacon a tapasztalat vagy az egyetemen tanultak jelentenek nagyobb előnyt?

Ez is munkakör függő. Az általunk keresett emberek általában tapasztalat alapján kerülnek be hozzánk. Az elmúlt 2 évben nagyon gyorsan növekedtünk (75-en vagyunk jelenleg Budapesten, tavaly 35 főt vettünk fel) és emiatt csak tapasztalattal rendelkező embereket tudtunk felvenni. De ahhoz, hogy valaki tapasztalatot tudjon építeni, mindenképpen szüksége van egy alaptudásra, amit legegyszerűebben az egyetemen/főiskolán sajátíthat el. Fontos, hogy olyan dologgal foglalkozzunk, ami érdekel is. Akkor lesz valaki boldog és jó a szakmájában, ha szereti azt.

Ha egy valamit tanácsolhatnál a magyar egyetemista fiataloknak mi lenne az?

Tervezzék meg a jövőjüket és közben merjenek nagyot álmodni. Sokkal nagyobb esélyük van elérni a céljaikat, ha előtte kialakítottak egy képet magukban arról, hogy mivel szeretnének az életben foglalkozni. Évekkel ezelőtt én egy nagyon ambiciózusnak tűnő célt tűztem ki magam elé: szerettem volna a Liferay alkalmazott lenni. Ez olyannyira bejött, hogy azóta lett egy magyar irodája a cégnek és 75-en munkatárssal együtt tudunk a Liferay kultúrájában dolgozni.

Recent Posts